Zdroj: http://swen.borec.cz/Obsah/index.php?a=17 • Vydáno: 12.8.2008 13:38 • Autor: Swen.H
ŠKODA 105
Moje již bývalé auto..
Moje (již bývalá) Škodovka
Tuhle naprvní pohled roztomilou 105tku jsem dostal na čas do správy potom, co naše rodina koupila velké rodinné auto (Fiat Scudo). Do naší rodiny se tahle škodivka pískové barvy dostala chvíli potom, co jsme se přestěhovali do Phy. Naše dřívější auto (VW Transporter) jsme zanechali ve Vrchlabí a najednou jsme neměli čím jezdit. Proto se narychlo koupila Šáde. Koupě to nebyla ani trochu výhodná, protože jsme auto potřebovali hned a navíc původní majitel šáriny potřeboval peníze... No, prostě za větší sumu peněz jsme koupili 105tku, která byla nic moc. Ale nastartovala a jela...to že vařila, protože nešel větrák chladiče, to že měla načatej vejfuk, bouchnutý a blbě vyklepaný zadní pravý sloupek + blatník, a další nedostatky se přehlídlo (kromě maminky). Po roce kterej strávila povětšinou stáním na ulici v Praze se více než jsme předpokládali ozvala taky již rzí načatá kastle...Systematicky zatejkalo do kufru a ten rezl a reznul, až proreznul a byla tam díra a pak druhá. Škodovka prostě přestala být autem pro větší rodinku, už nebyla ani přibližovadlem na nákup. Maxímálně se s ní vozila naše psina. Proto se rozhodlo o koupi již výše zmiňovaného Fiatu Scudo a škodovka připadla mě. Já studentík bez peněz, dílny a garáže jsem byl v sedmým nebi - ale jen krátce. Papíry jsem si udělal hned a se Škoďárnou jsem nalítal pár stovek kilometrů. Ale skončili prázdniny a co se škodovkou? Zůstala stát u dědy na Náchodsku a já byl v Pze na gymplu. Aby se nemuselo platit, tak se stáhly značky. Takhle přečkala již druhou sezónu. Na zimu ji do konce děda vecpal do garáže pro strýcův Citrón, protože se bál, že by zamrzlá chladící kapalina v 105tce mohla roztrhnout chladící potrubí nebo i motor. Celou dobu jsem do ní téměř neinvestoval něco benzínu a víc jak 5litrů oleje. A jsem u další veselosti a zákeřnosti mý 105tky. Tekl z ní olej - a to hodně. Kontrolka oleje svítila na palubce téměř nonstop a koledoval jsem si každým dalším kilometrem bez dolití oleje o zadření. Naštěstí jsem se toho vyvaroval. Ale motor přesto pomalu, ale jistě odcházel... Už od počátku ve vyšších otáčkách prapodivně rezonoval a vydával prapodivný zvuk (myslel jsem jestli není něco s hlavou motoru, ale spíš šlo jen o vykloktaný a starý rozvody). Následovalo několikrát "VAŘENÍ" a zřejmě následkem toho začal vynechávat čím dál tím častějc jeden válec (asi se propálilo těsnění hlavy u toho válce, anebo praskly pístní kroužky??!? Kdo ví?) a po zimě následoval další válec -hin. Takže ze čtyřválce o objemu 1046ccm a výkonu 33,1kw se stal dvouválec (příležitostně dokonce se umoudřil třetí válec - tedy potom tříválec). Již tak slabý motor 105tky po tomto antichip tunningu, měl s autem co dělat, aby s ním vůbec pohnul do menšího kopečka. Hlavně když byl motor studenej. K tomu všemu se přidal již totálně rezatej vejfuk, kde po zimně byla už díra na celou pěst (ale měl super zvuk :-)) a dvě vyskratovaný baterky,....doteď nevím proč obě vyskratovali...ale příčina bude asi primitivní = když se škoďárnou dlouho nejelo a stála, tak autobaterie prostě odešli (stejně byly už starý). Tímto se Škodivka stala nepojízdnou úplně (nehledě na to, že byla bez značek). Taky děda už měl dost toho, jak ten "vrak" zohyzďuje okolí jejich domu a chtěl se ho zbavit. Na silný nátlak celé rodiny a rychle sehnaného kupce mě i celou naší rodinu škodovka opustila a to za směšných 1500,- (mělo to být 5tisíc, pak 3500 a nakonec jen 2000,- ale to pětikilo už asi nikdy neuvidím). Koupil to jeden podivín bez značek, tak navím na co mu to bude...tvrdil, že na to nacpe jiný značky a papíry si nějáký sežene. Ale stejnak myslím, že už ji úplně zlikvidoval o nějákej strom. Stačilo mi vidět jeho minulou škodovku = tu převrátil na střechu a předtím to s peugeotem narval do stromu..prostě takovej "opatrnej řidič".
A aby jste neřekli, že jsem ji jen využil a nic pro ni neudělal (tak to taky není pravda), tak tady je seznam minidodělávek a úprav, co jsem stihnul (i s pomocí dědy):
Odrezil a natřel kola (disky)
odrezil a natřel přední čelo, část prahů, dveří a míst, kde to začínalo kvést
zatmelil spáry předních blatníků
odrezil, zatmelil a natřel díry v kufru
a následně odrezil a natřel celej kufr
taky jsem se pokusil zamezit tomu, aby tam teklo - víceméně neúspěšně :-(
Zprovoznil jsem větrák chladiče a namontoval si spešl spínač na jeho spouštění, když teplota začala nebezpečně stoupat :-)
Srovnal ručku, která dřív brzdila v podstatě jen jednu půlku zaní nápravy
vyměnil vadné pojistky
vyměnil vadnou kontrolku v palubce (dálkovejch světel)
správně zapojil a uvedl do funkčnosti mlhovku, která dříve byla jen pro parádu
atd.. sice samý drobotinky,ale na to že jsem neměl finance a čas to myslím šlo.
Kdyby mi zůstala, tak jsem plánoval:
1) motor z Fáva (od dědy 136/46kw)
2) vymontovat, dát do pucu a zase nahodit přední nápravu, protože rezla až moc + vyměnit manžetu hřebenovýho řízení
3) novej vejfuk
4) novou baterku
5) nový světýlka, který jsem dostal od bráchy na škoďárnu
6) a časem nový prahy, blatníky, podběhy, atd... + nátěr
Žel se mi to nepovedlo a 105tka je pryč. Teď si dělám zálusk na Rapida :-D Ale i ten bude muset nějákej čas počkat (minimálně asi rok), než na něj seženu prachy a trochu klidu a času, abych si ho řádně užil. ;-)